Oston ja myynnin aito vuorovaikutus takaa onnistuneen IT-hankinnan

Atlas IT-kartoitus Onko IT-ympäristösi ylläpito tulipalojen sammuttelua?

Pyydä apua
Avoin keskustelu auttaa sekä ostajaa että myyjää saavuttamaan omat tavoitteensa.
Avoin keskustelu auttaa sekä ostajaa että myyjää saavuttamaan omat tavoitteensa.

Olen aikaisemmalla työurallani toiminut sekä ostajan että myyjän roolissa. Teimme isoja ostoja kilpailutusten kautta ja myimme sitten ostettuja palveluja muotoiltuina omistaja-asiakkaillemme. Tavoitteena oli saavuttaa parhaat ratkaisut ja niin sanottu win-win-win-tilanne.

Ostajana tuli oltua vaativa, mutta ilman riittävää ja ennakkoluulotontakin myyjien ja ratkaisujen kartoitusta ei voinut löytää parhaita palveluita loppuasiakkaille. Omat asiakkaat olivat toki tärkeimpiä – mutta tärkeitä olivat myös hyvät ja aktiiviset myyjät!

Ostaminen ja myyminen on joukkuepeliä eri osapuolten kesken. Paras lopputulos tulee hyvällä ja aidolla yhteistyöllä, jossa oman edun tavoittelun sijaan haetaan vahvasti pitkäjänteistä yhteistä hyvää sekä ostajalle että myyjälle. Tuossa pelissä osapuolet ovat avarakatseisia uusille vaihtoehdoille, muistavat hyvät käytöstavat ja välttävät toisen osapuolen vedättämistä.

Hyvän palvelun myyjää ei kannata jättää informaatiopimentoon

Nykyään tuntuu, että hyvänkin palvelun ja tarjooman myyjää pelätään, eikä oikein olla valmiita näkemään ja kuulemaan vaihtoehtoja ja ratkaisuehdotuksia.

Hyväkin myyjä vertautuu helposti aggressiiviseen lehtimyyjään, jonka kanssa asiointi pyritään katkaisemaan mahdollisimman nopeasti.

Voi käydä jopa niin, että hankintaprosessin lähestyessä päätöstä ostajakandidaatti yhtäkkiä häviää radiohiljaisuuteen ja prosessi pysähtyy.

Ennakkoluuloton kommunikaatio hyödyttää ostajaa

Jos kommunikaatio ostajan ja myyjän välillä on ennakkoluulotonta ja mutkatonta, väitän, että molemmat osapuolet voivat silloin oppia toisiltaan. Ja etenkin toteutettavat ratkaisut ovat varmasti silloin innovatiivisempia ja laadukkaampia. Aikaakin säästyy, kun vuorovaikutus on avointa, eikä tarvitse puolin ja toisin arvailla asioita ja päätösprosessin etenemistä.

Luottamuksen rakentaminen ei toki tapahdu hetkessä – mutta antakaamme puolin ja toisin mahdollisuus! Avarakatseisuus, avoimuus ja hyvät käytöstavat kantavat pitkälle – sekä ostajan että myyjän roolissa.

IT-kartoitus on kädenojennus avoimeen, faktoihin perustuvaan keskusteluun

Printcomin konseptoitu Atlas IT-kartoitus on kädenojennus suurten ja pienten yritysten ostajille ja päättäjille. Sen avulla IT-ympäristön nykytilasta ja kehittämisestä voi keskustella avoimesti ja faktoihin perustuen. Riippumaton näkemyksemme perustuu yrityksen IT-ympäristöön tehtävään tekniseen selvitykseen sekä koko henkilöstölle järjestettävään käyttäjäkyselyyn. Riippumaton siksi, että selvitykselle on tyytyväisyystakuu eikä se sido ostamaan mitään.

Miten IT-laitteesi ja -järjestelmäsi siis voivat? Haluaisitko keskustella?

Jouni Komulainen
jouni.komulainen@printcom.fi
0400 774 5233
Printcomin avainasiakaspäällikkö Jouni Komulainen

Kirjoittaja on Printcom Centerin avainasiakaspäällikkö.