It-palveluiden purkkaratkaisujen aika on ohi – näin syntyi Printcom ATLAS IT-kartoitus

Atlas IT-kartoitus Onko IT-ympäristösi ylläpito tulipalojen sammuttelua?

Pyydä apua
Atlas IT-kartoitus paljastaa yrityksen IT-ympäristön ongelmat pintaa syvemmältä.
Toimivan it-ympäristön rakentamiseen tarvitaan ammattitaitoinen kokonaiskäsitys organisaatiosta ja sen it-tarpeista. Toimimattomat purkkaratkaisut pitää poistaa.

It-palvelut on hankittu monessa pk-yrityksessä vaiheittain useilta eri toimittajilta. Syitä on monia: uusia teknologioita tulee kiihtyvää tahtia, palveluiden tarjoajat ovat erikoistuneet tiettyihin palveluihin, yrityksen omat tarpeet ovat muuttuneet tai palvelut on ostettu sieltä mistä ne on ”halvimmalla” saatu. Tästä on muodostunut soppa, josta kukaan ei tiedä, mitä se sisältää ja kuka sitä hämmentää. 

Liian moni moderni tietotyöläinen joutuu keskeyttämään työnsä tai ei pysty tekemään sitä täysipainoisesti.

Kun yrityksessä tunnistetaan, että it on liiketoiminnalle kriittinen menestystekijä, halutaan yritykseen usein oma it-osasto tai -henkilö.  Viime aikoina digitalisaatio on kuitenkin pyyhkäissyt it-osastoille hurrikaanin lailla, ja erilaiset järjestelmähankkeet vaativat suuren osan niiden ajasta. Samaan aikaan peruskäyttäjien tarpeet ovat unohtuneet, ja heidän tukemisestaan on tullut ”tulipalojen” sammuttelua, purkkaratkaisua ja selviytymistä. Rahaa palaa – ja käyttäjät ovat tyytymättömiä.

Liian moni moderni tietotyöläinen joutuu keskeyttämään työnsä tai ei pysty tekemään sitä täysipainoisesti. Liian moni yrityksen sisäinen it-tukihenkilö saa vatsahaavan käyttäjien ja liiketoimintajohdon vaatimusten ristitulessa. Liian moni yritys on joutunut riskeeraamaan liiketoimintansa, kun vikatilanteet ja tietoturvauhat realisoituvat.

Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Pysähdy, rauhoitu ja nosta kissa pöydälle. Selvitä tarkasti nykytilanne teknisesti ja taloudellisesti sekä käyttäjien eli työntekijöiden ja liiketoimintajohdon näkökulmasta. Selvitä, paljonko haaskaatte organisaationne aikaa ja rahaa toimimattomaan it:hen. Tee tuloksista analyysi ja analyysin perusteella toimenpidesuunnitelma perusasioiden kuntoon laittamiseksi. Seuraa ja mittaa miten onnistut.

Halusimme muutoksen tekemiseemme. Autamme sinua tunnistamaan it-ympäristösi haasteet kokonaisvaltaisesti.  

Kokemuksemme it-palveluntoimittajana oli se, että olimme liian usein rakentaneet pk-yrityksen it-palveluita osissa ja joskus purkkaratkaisuillakin, vaikka tiesimme, ettei se ollut kokonaisuuden kannalta järkevää.

Halusimme muutoksen tekemiseemme ja kehitimme toimintaamme.  Nyt toimintakulttuuriimme kuuluu, että henkilökuntamme metsästää jatkuvasti omista prosesseistamme turhaa työtä, joka ei tuota asiakkaalle lisäarvoa. 

Näistä lähtökohdista syntyi Printcom ATLAS IT-kartoitus, jolla haluamme auttaa sinua tunnistamaan it-ympäristösi haasteet kokonaisvaltaisesti.  

ATLAS IT-kartoitus toimii erinomaisena lähtökohtana it-palveluiden määrittämiseen. Kartoituksen mittarit toimivat jatkossa uuden it-palvelun jatkuvana mittarina. Laitamme itsemme ja oman ajankäyttömme peliin 100%:sti. Jos emme löydä it-ympäristöstäsi kehitystehtäviä, joilla säästät rahaa, et maksa tehdystä kartoituksesta senttiäkään. ATLAS IT-kartoitus ei sido sinua jatkotoimenpiteisiin.

Jukkapekka Porali
jukkapekka.porali@printcom.fi
puh. 044 3131 091
Myynti- ja markkinointipäällikkö Jukkapekka Porali

Kirjoittaja on Princom Centerin myynti- ja markkinointipäällikkö.